Tuomarit 2019

Sarjat A, B ja C

Timothy Ferchen(FI), tuomariston puheenjohtaja

Marta Klimasara (DE)

She-e Wu (US)

Harri Lehtinen (FI)

 

Katselmussarja

Katselmussarjassa esityksiä arvioivat kilpailutoimikunnan jäsenet kaksi kerrallaan.

pj. Harri Lehtinen, Tampereen Musiikkiakatemia

Timo Hakala, Tampereen Musiikkiakatemia

Toni Hietala, Porin Palmgren-konservatorio

Jyri Kurri, Tampere Filharmonia

Tiina Laukkanen, Tampere Filharmonia

Olli-Pekka Martikainen, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia

Antti Rislakki, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia

Janne Tuomi, Tampereen Musiikkiakatemia

 

Timothy Ferchen

Timothy Ferchen on syntynyt vuonna 1947, syntymäpaikkanaan Niagara Falls, NY. Hän opiskeli William Streetin ja John Beckin johdolla, Eastman School of Music, Rochester NY, sekä Jack Mooren johdolla, The Catholic University of America, Washington D.C. Opiskeluiden jälkeen Ferchen vietti neljä vuotta Yhdysvaltain armeijan orkesterissa, joka tunnetaan nimellä the United States Air Force Orchestra. Ilmavoimien pestin jälkeen hän muutti New Yorkiin vuonna 1972 ja samana vuonna hän liittyi the Steve Reich and Musicians -ensembleen, jonka kanssa Ferchen työskenteli aina vuoteen 2000 saakka.

Muutto Suomeen oli tapahtunut vuonna 1974, ja vuosina 1977-2004 hän työskenteli Radion sinfoniaorkesterin lyömäsoitinten äänenjohtajana.
Ferchen perusti vuonna 1980 the Breath Ensemble -yhtyeen, jonka tarkoituksena oli esittää kamarimusiikkia, jota on sävelletty
nimenomaan lyömäsoittimille. Yhtye toimi reilun 20 vuoden ajan.

Ferchenin sävellystyö alkoi samaan aikaan kuin Breath Ensemblen toiminta; sävellyksiä esittivät Breathin lisäksi Sibelius-Akatemian lyömäsoitinopiskelijat.
Tim Ferchen toimi Sibelius-Akatemian lyömäsoitinopettajana 1990-luvulla. Ferchenin sävellystuotantoa on esitetty mm. Skandinaviassa, USA:ssa ja
Kanadassa. Tapiola Sinfonietta kantaesitti hänen marimbakonserttonsa, jonka Radion sinfoniaorkesteri on sittemmin nauhoittanut.
Ferchenin musiikkia ovat kustantaneet Edition Svitzer ja Music Finland.

 

Marta Klimasara

The polish musician has been living in Germany since 1994. After winning the »World Marimba Competition« in 1999 as well as the 2nd prize in the »Krzystof Penderecki International Competition« Marta Klimasara was recommended the 1st prize of the» International ARD Music Contest« in 2001. She was also decorated with the prize of the public for her winning charm and personality.

Today Marta Klimasara is a highly acknowledged percussionist, famed also outside the borders of her new home; her international renown rests not only on her tournées in Europe, Africa, Nord and South America and Asia but also on her many concerts with orchestras such as SWR Stuttgart, Munich and Stuttgart Chamber Orchestra, National Philharmony Warsaw, Polish Radio Symphony Orchestra and Stuttgart Philharmonic Orchestra. She also produces radio and television recordings with the Bavarian and Hessian radio institutions, France Musique, Polskie Radio, and Deutschlandradio.

In 2004 she became professor at the Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart.

She-e Wu

She-e Wu has appeared as a solo artist at Bach Symposium/Bach Variation Festival in Lincoln Center; Jouournées de la Percussion, NancyPhony Festival, perKumania festival, and PercuPassion Festival in France; Taiwan Connection concert at Alice Tully Hall, Lincoln Center; International Percussion Festival and InterAmerican Music and Arts Festival Orchestra in Puerto Rico; Festival Internacional de Percusion ”Ritmo Vital 2001” and National Percussion Convention in Spain; Fukui Marimba Seminar in Japan; Seoul Percussion Festival in South Korea, Giornate della Percussione in Italy; Percussion Festival in Greece; The Majaoja Percussion Competition and Festival in Finland; Groove Alentejo Festival in Portugal; Taipei International Percussion Convention, and many other festivals. She has performed with Chicago Symphony Orchestra in Carnegie Hall and Symphony Center, Chicago Chamber Musicians, and Philadelphia Orchestra Chamber Music Series in Pearlman Hall at Kimmel Center, and Percussive Arts Society International Convention.  Ms. Wu has also performed as guest recitalist and clinician at universities, colleges, conservatories throughout the United States, Europe, and Asia. In 2017, She-e premiered two works — ”Imaginary Day”, Duo Percussion Concerto with Chris Deviney by Pat Metheny with the Philadelphia Orchestra in Philadelphia and Saratoga Spring and ”The Partials of Color” by Tim Ferchen with Osuma Ensemble in Finland.

Ms. Wu has commissioned and premiered works by Paul Lansky, Lee Hyla, Dafnis Prieto, Eric Ewazen, Ronald Caltabiano, Robin Engelman, Gerald Chenoweth, and many others.
Ms. Wu’s compositions include: ”Blue Identity”, written for the Paris Conservatory CNR percussion ensemble, premiered in Paris; ”K-PAX”, commissioned by the Taipei International Percussion Convention, and premiered in Taiwan and Japan; ”UP!”, commissioned and premiered by Spring High School Percussion Ensemble at The Midwest Clinic in Chicago; ”What the sun would say to the sky”, was premiered at Percussive Arts Society International Convention, and ”Monologue” premiered and commissioned by Tom Sherwood for the 10th Modern Snare Drum Competition.  Ms. Wu has served as a jury member for percussion competitions in France, Greece, Italy, Finland, Japan, Russia, Portugal, and throughout U.S.

Ms. Wu’s recordings include Marimba Concerto by Eric Ewazen with the International Sejong Soloists, solo marimba CD Snapshot, Suite for Marimba and Flute by Alec Wilder with Flautist Bart Feller, A set of Songs and Dances by Doug Hill with Gail Williams (French Horn) , and a chamber music recording with American Brass Quintet of music by David Sampson. Her recording with Osuma Ensemble (Tampere, Finland) was released in 2018 on Alba records.

Ms. Wu is a clinician and a recitalist for the Majestic, Mapex, Innovative Percussion, Zildjian, and Remo companies. Ms. Wu plays the ”Reflection” series concert marimba designed by Majestic exclusively,  and her signature mallets with Innovative Percussion are available worldwide.  Ms. Wu is Associate Professor of Music and the Head of Percussion program at Northwestern University.  Ms. Wu is also a frequent  guest artist teacher at the Royal College of Music in London, and a consultant at the Manhattan School of Music in New York City.

 

Harri Lehtinen

Harri Lehtinen aloitti rumpalin uransa 13/vuotiaana rockbändeissä ja kiertävissä tanssiyhtyeissä. Hän hakeutui 16/vuotiaana Tampereen konservatorion musiikkiopistoon opiskelemaan lyömäsoitinten soittoa Esko Vuorisen oppiin. Kirjoitettuaan ylioppilaaksi Lehtinen liittyi kiertävään tanssiorkesteriin ja seuraavan kolmen vuoden aikana säesti useita iskelmätähtiä. Tämän ajanjakson jälkeen hän pääsi opiskelemaan Tampereen konservatorioon ja valmistui lyömäsoitintensoiton opettajaksi Tiina Laukkasen johdolla vuonna 1996. Vuonna 1998 hän suoritti lyömäsoittimien A/tutkinnon erinomaisin arvosanoin. Vuosina 1994 ja 1995 Lehtinen opiskeli Toronton Yliopistossa kuuluisan lyömäsoitinyhtye Nexuksen muusikoiden, erityisesti Russell Hartenbergin ja Robin Engelmanin oppilaana. Lehtinen valmistui keväällä 2016 musiikin tohtoriksi Taideyliopiston Sibelius/Akatemian DocMus/osastolta aiheenaan lyömäsoittajan rooli solistisena kamarimuusikkona. Lehtisen tohtorintutkintoon kuuluva tutkielma ”Percusion Is Revolution – John Cagen lyömäsoitinyhtyemusiikki vuoteen 1943 saakka” julkaistiin Sibelius/Akatemian EST/ kirjasarjassa.

Lehtinen valittiin Tampereen Konservatorion (nykyisin Tampereen Musiikkiakatemian) lyömäsoitintensoiton lehtoriksi vuonna 2000, ja hän on hoitanut kyseistä tointa siitä asti. Viimeisen kahden vuoden aikana Lehtinen on opettanut ja pitänyt mestarikursseja mm. Portugalissa, Espanjassa, Tanskassa ja Virossa. Lehtinen on myös työskennellyt suurimmassa osassa maamme sinfoniaorkestereita ( mm. Tampere Filharmonia, RSO, Sinfonia Lahti, Keski/ Pohjanmaan kamariorkesteri ja Lapin kamariorkesteri) sekä lyömäsoittajana että patarumpalina. Lehtinen on esiintynyt Tampere Filharmonian, Pori Sinfoniettan, Lapin kamariorkesterin ja Pyynikki Sinfonian solistina. Tampere Raw`n ja Osuma Ensemblen lisäksi hän soittaa myös useissa kamari/ ja pienyhtyeissä, työskentelee teattereissa ja levyttää niin klassista kuin kevyttäkin musiikkia. Kuhmon kamarimusiikkifestivaalien lyömäsoittajana Lehtinen on toiminut vuodesta 2013 lähtien.